maandag, mei 24, 2010

Violence... gewoon voor tussendoor

Na het lezen van een discussie in de LinkedIn groep voor RPG spelers over drama in roleplaying kwam ik via CriticalMiss (wat op zich een herontdekking was) uit op een gratis RPG systeem genaamd Violence. Net als Munchkin herinterpreteert dit het basisgegeven van D&D: betreed een ruimte waar je nog nooit bent geweest, sla dood wat er binnen is, en neem de schat mee. In tegenstelling tot D&D vinden we deze ruimtes niet in een grot bewoond door goblins, maar gaat het hier over het overvallen van willekeurige adressen.

Ja, in het echt zijn woningovervallen heel stout en horen personen die dat doen herhaaldelijk corrigerend op het gebit getikt te worden totdat zij hun gebit als popcorn uitspuwen (om te beginnen). Maar "Violence" is niet echt, het is een puberale fantasie in de grandioze traditie van Grand Theft Auto, met een hint van A Clockwork Orange (de laatste wordt al als kunst gezien, voor GTA duurt het nog minstens een jaar of tien voordat de culturele elite snapt waarom dat ook kunst is).

Ik kan me niet herinneren wanneer ik ooit eerder hardop gelachen heb om een RPG boek. Het is duidelijk een D&D parodie, maar ook een parodie op andere roleplaying handleidingen, met constant commentaar op de lezer waarin de verteller wanhoopt over waarom hij eigenlijk de basis concepten van roleplaying games moet uitleggen. Maar het gaat verder dan dat: "Violence" drijft o.a. de spot met politiek correct geouwehoer, engelsen, gangster rappers, fundamentalisten, wapenfreaks en smerissen. Ik durf te zeggen: more piss-taking than a South Park episode!

Overigens, uit de discussie op LinkedIn heb ik ook nog een interessante opmerking opgepikt uit een essay genaamd Roleplaying, Hardcore:

Suspense doesn't come from uncertain outcomes.

I have no doubt, not one shread of measly doubt, that Babe the pig is going to wow the sheepdog trial audience. Neither do you. But we're on the edge of our seats! What's up with that?

Suspense comes from putting off the inevitable.

Ik moet nog eens diep nadenken hoe ik deze wijsheid kan gebruiken als Game Master. Spelers kunnen alvast inspiratie opdoen met the complete smeghead's guide to campaign destruction.

Geen opmerkingen: